Kategorie
Aktualności

Wypadki drogowe coraz tragiczniejsze

W 2021 roku kierowcy spowodowali 20623 wypadki drogowe (źródło, oficjalne dane Komendy Głównej Policji w Polsce). To daje wynik średnio 1718 wypadków w ciągu doby. Nie wszystkie są śmiertelne, niemniej, każdy wypadek jest niebezpieczny dla życia i zdrowia kierowcy, pasażerów auta i osób postronnych w tym pieszych. Najtragiczniejsze wypadki są z udziałem aut ciężarowych, a jeżeli jesteś świadkiem takiego wypadku to warto wiedzieć jak się zachować, aby móc bezpiecznie dla siebie i swojego otoczenia, udzielić pomocy poszkodowanym.

Czarne punkty na mapie kierowców, czyli gdzie najczęściej są wypadki?

Powszechnie wiadomo, że czarne punkty na mapie to miejsca w których niezwykle często dochodzi do wypadków drogowych. Takie miejsca przez swoją specyfikę – mikroklimat (podatność na oblodzenia), słabą widoczność zza zakrętu, bardzo dobra i prosta droga, sprawiają, że częściej na nich dochodzi do śmierci na drodze niż w innych miejscach.
Policja powtarza „paradoksalnie im lepsza widoczność, im lepsza droga i prosta, tym częściej dochodzi do niej do śmiertelnych wypadków”. Kierowcy czują się pewnie i jadą zdecydowanie powyżej limitu na drodze, a bardzo dobre warunki ograniczają percepcję kierowcy do prawidłowej oceny odległości między pojazdami. Takich miejsc w Polsce jest wiele, jednym z nich jest droga krajowa 10 pod Bydgoszczą.

DK 10 między Toruniem, a Bydgoszczą

To prosty odcinek drogi łączący Bydgoszcz i Toruń w województwie kujawsko-pomorskim. Nawierzchnia jest dobrej jakości, jednak do dyspozycji kierowców jest jedynie jeden pas ruchu z bardzo niewielkim poboczem. Przez mieszkańców Bydgoszczy, a także służby drogowe i pomoce drogowe nazywana jest tak droga, Drogą Śmierci.

Przeglądając najnowsze zdarzenia drogowe w lokalnej prasie w Bydgoszczy, można znaleźć lwią część artykułów poświęconych właśnie tej drodze. Niestety prawie zawsze w wypadku na tej drodze uczestniczy TIR lub inny pojazd ciężarowy. Skutki takiego wypadku są tragiczne dla kierowcy osobówki.

Wypadek TIR – osobówka bez szans

Wypadek z udziałem TIR’a to dla samochodu osobowego najczęściej koniec ostateczny. Auto znacznie mniejsze niż zestaw pojazdu siodłowego z naczepą nie ma szans w zderzeniu z kolorem ważącym ponad 30t.

Scenariusz wystąpienia wypadku z udziałem TIR jest prosty:

  • kierowca auta osobowego chcąc wyprzedzić kolumnę aut dokonuje manewru wyprzedzania
  • nie dokonuje poprawnych wyliczeń, czy starczy mu miejsca na wyprzedzenie oraz czasu
  • dochodzi do zderzenia z autem z naprzeciwka

Uderzając w auto z naprzeciwka siła uderzenia wyrzuca auto wprost pod kolumnę innych aut, jeżeli jest to TIR to auto osobowe zostaje dosłownie sprasowane, jak na złomowisku. W tym wypadku jeden błąd decyduje o życiu i śmierci. Nie ma kompromisów.

Tylko w grudniu 2022 roku na DK10 doszło do kilku wypadków, w tym 3 z udziałem samochodów ciężarowych. O ich tragicznych skutkach można przeczytać w lokalnej prasie.

Wypadek TIR, zderzenie osobówki, dachowanie auta, zmarła osoba uczestnicząca w wypadku – to tylko jedne z nagłówków jakie widzimy szukając informacji o DK10.

DK5 – gmina Szubin, powiat Nakielski

Druga z kolei droga krajowa w województwie kujawsko-pomorskim, która nie cieszy się dobrą sławą, mimo, że droga jest w dobrym stanie – przypominamy słowa Komendanta Policji „pewność siebie jest jednym z najczęstszych przyczyn wypadków na drodze”.

Wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelny – wakacje 2022

Tylko w wakacje 2022 roku zanotowano 375 wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym. Poniżej prezentujemy grafikę udostępnioną przez oficjalny serwis Policja.pl.

Widać na mapie gdzie najczęściej doszło do wypadków śmiertelnych. Na mapie widać także osławione drogi – DK10 i DK5.

Wiatr przewrócił ciężarówkę, kierowca prawdopodobnie nie żyje, co zrobić?

Jako świadek zdarzenia masz największe szanse na ocalenie życia, jeżeli byłeś przy samym zdarzeniu. Zanim służby – karetka, policja, pomoc drogowa, przyjedzie miną cenne minuty.
Oto co warto pamiętać:

  • dbaj o swoje bezpieczeństwo, czy zostawiłeś auto w miejscu, gdzie nikt w niego nie wjedzie, czy jest dobrze oznaczone (trójkątem, awaryjnymi). Jeżeli sam nie zadbasz o swoje bezpieczeństwo, to nie zdążysz pomóc potrzebującym. Tę zasadę stosują strażacy idący do płonących budynków, dobrze wiedzą, że jak popełnią błąd to sami zginą i nie pomogą już nikomu.
  • Sprawdź ile jest osób poszkodowanych, czy jest z nimi kontakt, staraj się ocenić ich stan zdrowia
  • Czy nieprzytomni mają wyczuwalny puls? Jeżeli ofiara nie oddycha, a nawet gdyby miała połamane ręce i nogi, to zginie jeżeli jej nie pomożesz. Nawet za cenę połamanych żeber podczas akcji resuscytacyjnej warto pomóc. Zasada – 30 uciśnięć i 2 wdechy ratownicze. Nie stosuje się już 2 wdechów na samym początku, od razu przechodzimy do uciśnięć (wysokość 2 palców powyżej końca mostka).
  • W międzyczasie, jeżeli są jeszcze inni świadkowie, a Ty wykonujesz akcję wznowienia pracy serca poszkodowanych, zmobilizuj świadków by zadzwonili na służby ratunkowe. Najważniejsze dla nich informacje to: ilu jest poszkodowanych, w jakim są stanie, ile jest pojazdów.

Transport ciężarowy, droga zablokowana

Po przyjeździe policji, straży pożarnej i karetki wszystko jest już w ich rękach, a Ty jeżeli pomogłeś, możesz nazywać siebie bohaterem. Prawdopodobnie uratowałeś komuś życie. Brawo!

Po wypadku TIR, odwiezieniu poszkodowanych do szpitala, następuje usunięcie pojazdów ciężarowych i osobowych z drogi. Tę akcję wykonuje specjalistyczna firma pomocy drogowej do aut ciężarowych i TIR. Im więcej pojazdów wzięło udział w wypadku tym więcej potrzeba sprzętu pomocy drogowej. Pojawia się holownik ciężarowy, dźwig i zespół specjalistycznych mechaników pomocy drogowej, którzy są także ratownikami drogowymi. W województwie kujawsko-pomorskim, na drogach DK10 i DK5 działa firma Hol-Wiesiek – 601 64 66 02, która specjalizuje się w holowaniu TIR, autobusów i kontenerów.

Droga będzie przez pewien czas zablokowana, ale informacje o postępie prac najczęściej można uzyskać z kilku źródeł:

  • fanpage na FB firmy transportu ciężarowego
  • u dyżurnego Ruchu Drogowego
  • na stronie mediów lokalnych informujących o utrudnieniach na ruchu.